Dag 8: Alta/Noordkaap – Tromsø

05-02-2016:

In het Scandic in Alta hebben we het meest uitgebreide ontbijtbuffet gehad dat ik ooit heb gezien. Natuurlijk de verplichte scrambled eggs met bacon, witte bonen in tomatensaus en worstjes, maar daarnaast ook ..tig soorten beleg, verschillende broodjes, wel 10 verschillende soorten cereals, en laat ik de kaviaar dan ook maar niet vergeten.

Enfin, na dat uitgebreide ontbijt hebben we koers gezet naar Tromsø, ook wel het Parijs van het noorden genoemd. Die verwachting moet dan natuurlijk wel worden waargemaakt. Helaas geen filmpjes van onderweg, want tot mijn grote spijt was ik vergeten om de dashcam uit te zetten, waardoor deze automatisch is gaan ‘loopen’ waarbij de oudste opnames zijn gewist. Jammer jammer, maar een goed excuus om misschien nog eens die route te rijden. Want dat die erg mooi is is zonder enige vorm van twijfel.

Filpmjes hebben we niet, maar foto’s wel. Hieronder een selectie uit de vele tientallen die we hebben genomen (deels uit de rijdende auto, dus hier en daar nog met zichtbare portier/raamranden):

Rond 14.00 uur komen we aan in Tromsø en checken in in het Clarion hotel, gelegen aan de haven en met uitzicht op de kenmerkende brug die de twee helften van Tromsø met elkaar verbindt.

Sander wacht in het hotel tot hij Iris kan ophalen van het vliegveld, de rest gaat het stadje in voor sightseeing. Dat levert ook weer een paar mooie plaatjes op:

Na de wandeling, het was inmiddels ongeveer 6 uur ‘s middags, zijn we terug gegaan naar het hotel om een hapje te eten, afscheid te nemen van Ewout (die weer terug naar Oslo vliegt, maar die we over een weekje weer zien) en Iris te begroeten. Na het eten praten we nog wat, totdat Elmar en Daniëlle via de app op hun telefoon ontdekken dat de kans op Noorderlicht vrij groot is. We pakken de auto en rijden eerst naar het hoogste punt van het eiland, maar daar is teveel lichtvervuiling, dus voor het Noorderlicht is dat niet geschikt. Wel vallen de over het algemeen prachtige huizen op.

We rijden dus naar de noordpunt van het eiland waar Tromsø op ligt en al snel zien we dat dat wél resultaat biedt. Het Noorderlicht is weliwaar niet heel sterk, maar we kunnen er wel een paar foto’s van maken. Voor de liefhebbers: sluitertijd op 15 sec. (niet langer want dan zou de foto wazig kunnen worden door de beweging van het licht), diafragma wijd open, vibration reduction uitschakelen, de camera/lens handmatig scherpstellen op oneindig, alle filters van je lens verwijderen en (uiteraard) je camera op een statief plaatsen.

Omdat het Noorderlicht dus niet echt heel sterk was hebben we niet de foto’s kunnen maken waar we eigenlijk op hadden gehoopt. Daar komt nog bij dat de batterij van mijn camera het halverwege echt voor gezien hield. Ik kwam er in Tromsø pas achter dat ik de lader was vergeten en het was inmiddels te laat om voor een nieuwe te gaan shoppen. Anyway, hieronder mijn Noorderlicht foto’s:

Na deze foto’s rijden we weer terug naar het hotel. Morgen gaan we naar Narvik. Daar zullen we halverwege de middag arriveren. De dag erna maken we een doorsteek naar Abisko (Zweden) voor een sledehondentocht.

Geplaatst in 2016
3 reacties op “Dag 8: Alta/Noordkaap – Tromsø
  1. marcelV70R schreef:

he gaaf, weer een leuke update,
    wij zaten ook in het Clarion hotel,
    idd een mooie lokatie,

2. KIM schreef:

Ik bied mij vrijwillig aan voor de herhaling van de tocht 🙂

• Marc Onrust schreef:

Nou, op korte termijn ga ik deze (hele) tocht niet herhalen, maar het staat zéér zeker op het verlanglijstje om Tromsø nog een keer te bezoeken tijdens de zomermaanden! Misschien dan ook de Lofoten nog een keer aandoen tijdens dezelfde reis.